Projekt – Dubs and Subs for Ads
Miło nam poinformować, że w roku szkolnym 2021/22 realizujemy kolejny międzynarodowy projekt eTwinning „Dubs and Subs for Ads”.
W projekcie uczniowie wyszukują, omawiają, wymieniają się i pracują na bazie różnych reklam promujących własny kraj. Poznają również metody tłumaczenia tekstów audiowizualnych takie jak dubbing i napisy do filmów. Współpracując z uczniami z trzech krajów partnerskich (Hiszpania, Chorwacja, Francja) wykonują szereg zadań umieszczonych w planie projektu używając języka angielskiego jako głównego języka projektu. W projekcie wykorzystujemy narzędzia TIK.
CELE:
- zwiększenie świadomości i docenienie wartości własnej kultury oraz innych kultur
- dzielenie się tradycjami kulturowymi poprzez reklamy
- poznanie dwóch technik tłumaczenia audiowizualnego; dubbingu oraz napisów
- doskonalenie umiejętności językowych z języka angielskiego
- doskonalenie umiejętności ICT w celu promowania autonomii i współpracy uczniów
- rozwijanie kreatywności
W ramach prac projektowych:
- Współpracując z krajami partnerskimi stworzyliśmy wspólną prezentację Genially, w której każda placówka w krótkim filmiku zaprezentowała swoją szkołę oraz uczestników projektu. Dodatkowo uczniowie podejmowali wyzwanie, które polegało na powiedzeniu pojedynczych słów w języku hiszpańskim, chorwackim oraz francuskim.
Challenge words:
Polska: dżdżownica
Hiszpania: escorça
Chorwacja: otorinolaringologija, nekarakteristiĉno, nesvrsishodan
Francja: une bouilloire, acquiescer
2. W kolejnym zadaniu projektowym uczniowie analizowali różne rodzaje reklam takie jak: comparative, false, catchy, emotional, featuring a famous person, self-help oraz preventive. Dodatkowo wszyscy członkowie projektu wyszukiwali i umieszczali przykłady powyższych rodzajów reklam na ścianie Padlet, dodając jednocześnie komentarze w języku angielskim do reklam umieszczonych przez partnerów z innych krajów.
3. Następnie uczniowie pracując w grupach skupili się na znalezieniu reklam prezentujących różne motywy kulturowe swojego kraju, umieścili te reklamy na kolejnej ścianie Padlet, przepisali tekst każdej z reklam oraz przetłumaczyli go na język angielski.
- Uczniowie zostali zapoznani z podstawowymi zasadami tworzenia napisów do filmu oraz poznali aplikację Inshot, dzięki której stworzyli swoje pierwsze własne napisy do filmików- subtitles. Reklamy z napisami zostały umieszczone na stronie Twinspace projektu. Następnie uczniowie zostali dobrani w grupy międzynarodowe, gdzie każda grupa wymieniła się swoimi reklamami i skupiła na przetłumaczeniu tych reklam z języka angielskiego na swój język ojczysty. Kolejny krok zakładał wykorzystanie po raz kolejny aplikacji Inshot w celu stworzenia kolejnych napisów do tekstu, jednak tym razem w języku ojczystym do reklam z krajów partnerskich. Zadania te choć wydają się być nieco zawiłe, stanowiły dla uczniów niesamowitą okazję do pracy w grupach międzynarodowych oraz do współpracy i realnej komunikacji w języku angielskim.
https://padlet.com/emmagisbert/f9y9u1td72y26t40 - Dodatkowo uczniowie brali udział w konkursie na najlepsze logo projektu. Uczestnicy projektu przygotowali piękne projekty logo. Za pomocą narzędzi Google Forms został przygotowany formularz do głosowania, dzięki któremu wszyscy mogliśmy zagłosować na najlepsze logo naszego projektu.
- Co więcej, w okresie bożonarodzeniowym wspólnie zaśpiewaliśmy znaną piosenkę świąteczną „Jingle Bells”, jednak każda szkoła śpiewała w swoim języku ojczystym. Efekt końcowy brzmi bardzo ciekawie, okazuje się że w projekcie nie tylko osłuchujemy się z językiem angielskim. Let’s sing all together, no matter what language!
- Jako podsumowanie naszej pracy i nauki o ‘subtitles’ w grupach uczniowie tworzyli swoje własne filmiki, w których musieli opowiedzieć w języku angielskim o czym się nauczyli w pierwszym półroczu trwania projektu, oraz które zadanie okazały się dla nich najciekawsze. Wszystkie filmiki umieszczone są również na stronie Twin Space projektu.
- W drugim półroczu roku szkolnego rozpoczęliśmy od poznania różnych technik filmowych, rozwiązując następnie wspólnie z partnerami projektu quiz Kahoot sprawdzający poznane zagadnienia. Poznane techniki również ułatwiły nam znacznie prace przy kolejnym bardzo obszernym zadaniu, a mianowicie tworzeniu własnych reklam.
Prace nad reklamami zostały podzielone na kilka etapów:
Od pomysłu do filmu!
- Tworzenie skryptów- scenariuszy reklamy, uczniowie wykazali się tutaj niezwykłą kreatywnością tworząc treść swojej reklamy w języku angielskim
- Tworzenie storyboard’ów- uczniowie do uprzednio stworzonych skryptów stworzyli storyboardy, wykorzystując program Canva
- Tworzenie filmów- uczniowie posiadając już plan całej reklamy wyruszyli na wycieczkę po Łodzi nagrywając swoją reklamę.
- Edytowanie filmu- uczniowie po nagraniu materiału przystąpili do edycji filmu wykorzystując takie programy jak CapCat czy InSot.
Rezultaty tego zadania przerosły nasze oczekiwania, uczniowie naszej szkoły stworzyli pięć pięknych reklam promujących nasze miasto Łódź. Każdy jest inny, każdy zachwyca swoją pomysłowością i kreatywnością.
W całym projekcie powstały 34 reklamy promujące miasta uczestników projektu. Oglądając wszystkie reklamy każdemu z nas zachciało się podróżować, tym bardziej teraz zbliżając się już do wakacji.
W projekcie został również ogłoszony konkurs na najlepszą reklamę projektu w trzech kategoriach: treść, edycja filmu oraz poprawność i płynność językowa.
- Następnie pracując w grupach międzynarodowych uczniowie wymienili się swoimi reklamami, przetłumaczyli skrypty z języka angielskiego na język polski oraz nagrali dubbing, świetnie się przy tym bawiąc. Uczenie się i tworzenie dubbingu było naszym ostatnim zadaniem projektowych. Na koniec wypełniliśmy ankietę ewaluacyjną i dumni z ogromu pracy włożonej w projekt zakończyliśmy go.
NICE WORK!!!!