Projekt – TechNoWater

W roku szkolnym 2022/23 w naszej szkole realizujemy międzynarodowy projekt etwinning pt.”TechNoWater”. Początkowo nazwaliśmy projekt „Beautiful Water” ale nazwa nie do końca nam odpowiadała dlatego poprosiliśmy wszystkich uczestników projektu jak i całą społeczność szkolną o pomoc w wyborze nowej nazwy jak i logo projektu po czym wspólnie wybraliśmy nazwę „TechNoWater”.

W projekcie uczniowie współpracując z uczniami ze szkoły partnerskiej z Hiszpanii poznają i analizują aktualne problemy ekologiczne. W pierwszej części projektu uczniowie w szczególności zajmowali się globalnym ociepleniem klimatu. Poznając jego istotę, przyczyny oraz analizując wpływ tego zjawiska na Polskę oraz Hiszpanię. W druga części projektu uczniowie skupią się na problemie niedoboru wody na świecie i jej istoty samej w sobie.

Uczniowie realizując zadania projektowe używają języka angielskiego jako głównego języka projektu. Współpracują ze sobą poprzez platformę etwinning. Wszystkie rezultaty projektu zamieszczane są systematycznie na tzw. TwinSpace naszego projektu.

CELE:

  • zwiększenie świadomości problemu zmian klimatycznych
  • szukanie skutecznych rozwiązań zapobiegających marnowaniu wody w naszych szkołach i domach
  • doskonalenie umiejętności językowych z języka angielskiego
  • doskonalenie umiejętności ICT w celu promowania autonomii i współpracy uczniów
  • rozwijanie kreatywności

W ramach prac projektowych w pierwszym półroczu roku szkolnego 2022/23:

  1. Opiekunowie projektu stworzyli wspólną prezentację Genially prezentującą każdą placówkę, nauczyciela- opiekuna projektu, kraj oraz uczniów w grupach projektowych. Dodatkowo uczniowie na wspólnej ścianie Padlet napisali wszystkie pytania, które chcieliby zadać uczniom z kraju partnerskiego. Analizując te pytania uczniowie nakręcili krótkie trzy minutowe filmiki prezentujące każdą z grup i ich uczestników, wspólnie podejmując wyzwanie powiedzenia słowa „water”, polscy uczniowie w języku katalońskim i hiszpańskim a hiszpańscy uczniowie w języku polskim.
  1. W kolejnym zadaniu uczniowie pracując w swoich grupach wymyślali nazwę projektu oraz jego logo. Następnie wspólnie z partnerami z Hiszpani głosowali na najlepszą nazwę i logo. Po czym poprosiliśmy społeczność szkolną w Polsce i Hiszpani o głosy w głosowaniu online i wspólnie wybraliśmy nazwę i logo naszego projektu. Należy tutaj zaznaczyć, iż wszyscy uczniowie byli bardzo kreatywni i wszystkie nazwy jak i projekty były bardzo kreatywne i ciekawe dlatego wybór był bardzo trudny.
Wybór nazwy i logo
  1. W kolejnym zadaniu uczniowie po obejrzeniu dwóch filmów w języku angielskim na temat ocieplenia klimatu jak i braku wody na świecie analizowali te problemy. Wszyscy wspólnie dzielili się swoimi przemyśleniami i spostrzeżeniami na wspólnej ścianie Padlet.
Przemyślenia uczniów
  1. Następnie zajęliśmy się konkretnymi konsekwencjami ocieplenia klimatu dla Polski jak i Hiszpani. Każda grupa uczniów wybierając jeden problem miała za zadanie przeanalizowanie go i przygotowanie prezentacji multimedialnej na jego temat. W ten o to sposób uczniowie z Polski poznali z jakimi problemami boryka się Hiszpania z powodu ocieplenia klimatu a uczniowie z Hiszpani zapoznali się z problemami Polski związanymi z globalnym ociepleniem.
Less snowy winters in Poland!
  1. Po zapoznaniu się z wszystkimi prezentacjami, uczniowie przygotowali quizy Kahoot dla siebie nawzajem z pytaniami dotyczącymi wszytskich prezentacji. Świetnie się przy tym bawili, odpowiadając na pytania i grając w Kahoot’a.
  2. Z okazji Świąt Bożego Narodzenia uczniowie przygotowali eco- friendly christmas cards tym samym życząc sobie nawzajem Merry Eco Christmas!
  1. Realizując kolejne zadanie skupiliśmy się na istocie wody, problemie jej niedoboru i zapobieganiu marnowania wody. Po przeanalizowaniu tych problemów uczestnicy projektu mobilizując swoje siły przygotowali akcję szkolną polegającą na zachęcaniu społeczności szkolnej do niemarnowania wody.
    Na początku przygotowali scenopisy zabawnych filmików zachęcających do niemarnowania wody a następnie nakręcili filmiki.

8. Po obejrzeniu wszystkich filmików z Polski i Hiszpani uczniowie przygotowali plakaty z kodami QR do filmików przygotowanych przez swoich zagranicznych partnerów i rozwiesili jej na korytarzach szkolnych. Zachęcając tym samym do rozważnego korzystania z wody i jej nie marnowania!

9. Kończąc zadania projektowe uczniowie poznali i sami wykonali Śrubę Archimedesa, prostą maszynę używaną do nawadniania i przenoszenia wody. Tworząc śrubę uczniowie monitorowali i dokumentowali cały ten proces korzystając z aparatu fotograficznego, statywu i lampy zakupionej w ramach Laboratorium Przyszłości, tworząc na koniec filmiki zmontowane z tych zdjęć.

10. Na koniec naszych ekologicznych zmagań i walki o dobro naszej planety wszyscy uczniowie spotkali się na wspólnym spotkaniu online dziękując sobie za współpracę i życząc sobie HAPPY SUMMER HOLIDAY :).